Metodhandboken är under uppbyggnad - Vi tror på medskapande och välkomnar feedback under uppbyggnaden: kontakt@metodhandbok.se

Hem » Metoden » Nuläge » Digital mognad

Digital mognad

För att kunna göra en digital omställning, och ta vara på de goda möjligheterna med digitaliseringen krävs ett förändringsarbete. Det handlar inte enbart om att börja använda digitala tjänster, hela arbetsprocesser ska ställas om. Det i sin tur kräver förändringsledning och strategi för genomförande av omställningen.

Digital mognad skulle kunna beskrivas som en organisations förmåga att tillgodogöra sig nyttorna med digitalisering, som en effekt av en hög gemensam förståelse om den digitala dimensionens möjligheter och goda tekniska och organisatoriska förutsättningar att erbjuda sina invånare och medarbetare riktigt tillgängliga och nyttiga tjänster.

Digital mognad handlar om vilka förutsättningar och behov som finns för att ställa om till att använda digitala tjänster, men även kunskap om var och när man inte bör digitalisera.

 

Kompetens & resurser

En viktig del för att kunna ställa om verksamheters arbetssätt, är att ta reda på vad det finns för kompetens, vad den består av, var den finns och var det saknas. Vad finns det för resurser att ge stöd och öka kompetensen, även över tid då digitaliseringen ständigt utvecklas. 

Hur bekväma är medarbetarna med de nuvarande digitala verktygen och systemen?

Finns det områden där kunskapsnivån kan förbättras?

Genom att kartlägga dessa aspekter får vi en tydligare bild av nuläget.

Hur ser det ut med fortbildning och utbildningsprogram inom organisationen?

Uppdateras medarbetarnas kompetenser regelbundet för att möta de senaste teknologiska kraven?

Reflektera över vilka rutiner som finns och hur de upplevs.

Hur hanteras förändringar och införandet av nya digitala verktyg?

Finns det en strukturerad strategi för förändringsledning, och hur upplever medarbetarna den processen?

Att fundera över dessa aspekter kan hjälpa oss att förstå hur förändringar tas emot och implementeras.

Your Title Goes Here

Vilka typer av stöd finns tillgängliga för medarbetarna när de använder digitala tjänster?

Hur fungerar den tekniska supporten, och finns det tillgång till uppdaterade guider och resurser?

Reflektion kring dessa frågor kan ge insikt i hur väl stödfunktionerna möter behoven.

Hur ser medarbetarnas trygghet och förtroende ut för de digitala verktyg de förväntas använda?

Finns det skillnader i trygghetsnivån mellan olika delar av organisationen?

Genom att reflektera över dessa frågor kan vi identifiera områden som behöver uppmärksammas.

Hur varierar den digitala mognaden mellan olika förvaltningar och verksamheter inom organisationen?

Vad kan dessa skillnader bero på, och hur påverkar de det övergripande arbetet med digitalisering?

Reflektion över dessa variationer kan ge viktiga insikter för framtida planer.

Inspiration

Här kommer du kunna läsa om inspirerande exempel på hur andra har gått till väga, genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifik område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Inspirerande exempel – på hur andra gått till väga, eller genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

 

För mer inspiration… 

Verktyg

Här kommer du kunna läsa om olika tips på verktyg, som metoder, modeller och digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Verktyg – som tips på metoder, modeller eller digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

 

Hitta fler verktyg…

Stöd

Här kommer du kunna läsa om olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Stöd – exempel på olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

 

Hitta mer stöd…

Digitala lösningar

Det är bra att ta reda på hur digitala olika verksamheter är idag, om det skiljer sig åt mellan olika verksamheter och vad det beror på. I vilken omfattning används de digitala tjänster och stöd som finns tillgängligt för verksamheten, och finns det uppföljning över nyttan och effekterna sedan det infördes?

Hur ser kunskapen ut om funktioner och möjligheter med de digitala tjänster som redan används ut, och tenderar verksamheten att införskaffa nya lösningar som det redan finns funktioner för, fast man kanske inte vet om det?

 

Digitala verktyg och tjänster hjälper kommunen att bättre möta medborgarnas behov, förbättra servicen och öka effektiviteten.

Men vad innebär detta i praktiken och hur kan vi säkerställa att vi använder rätt lösningar som är tillgängliga för olika individer och behov?

Att kartlägga vilka förvaltningar och verksamheter som är mycket digitala både till antal använda system och tjänester, till nyttjandegraden och digitala arbetssätt är en bra början. I nästa steg är det bra att ställa frågan varför de använder digitala arbetssätt och vad de ser för nyttor och utmaningar. Detta är värdefull kunskap att återanvända till andra verksamheter som behöver eller vill ställa om till mer digitala arbetssätt.

Det ger även en bra nulägesbild av var och vilka insatser som behöver göras för en digital omställning på övergripande nivå. När man tar fram en digitalsieringsstrategi är det viktigt att den utgår fårn hur verkligheten ser ut.

Det finns även många värden i att återanvända erfarenheter från andra verksamheter, det kan underlätta för andra att inte göra samma misstag. Det kan även bidra till att de som delar sina erfarenheter blir ännu bättre själva vid nästa införande. Det är även kostnadseffektivt att lyfta och använda den interna kompetens som finns inom organisationen.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

Hinner ni med att omvärldsbevaka nya och innovativa lösningar på marknaden?

Vad kan ni lära av andra goda exempel och hur kan de tillämpas i er kommun?

  • Hur upplever du att kommunens digitala tjänster jämfört med de du använder privat? Är de lika tillgängliga och användarvänliga?
  • Hur väl används de digitala tjänster som finns för invånarna idag? Vad tycker invånarna om dem?
  • Ser du exempel på digitala tjänster som gör stor skillnad i kommunens verksamhet och för invånarnas liv? Vilka tjänster har varit mest framgångsrika?
  • Använder ni era digitala tjänster fullt ut och utvecklas verksamheten tillsammans med nya tjänster? Hur kan ni förbättra integrationen och användningen av digitala verktyg?

Inspiration

Här kommer du kunna läsa om inspirerande exempel på hur andra har gått till väga, genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Inspirerande exempel – på hur andra gått till väga, eller genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Verktyg

Här kommer du kunna läsa om olika tips på verktyg, som metoder, modeller och digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Verktyg – som tips på metoder, modeller eller digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Stöd
  • Här kommer du kunna läsa om olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

    Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

    Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

    Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

    Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

    Stöd – exempel på olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Digital strategi

Med en tydlig strategi för digital omställning, som tar upp hela den nödvändiga kedjan, skapas förutsättningar för att uppnå förändring på riktigt. En digitaliserings strategi behöver innehålla syfte med digitaliseringen, vad vill man åstadkomma. Vad krävs för infrastrukturer för att det ska lyckas, både den digitala infrastrukturen, som den sociala som handlar om att skapa förutsättningar för individen att bli digital, känna sig trygg och få rätt kunskap för att arbeta på ett annat vis.

Att ställa om till ett mer digitalt arbetssätt bör utgå från verksamhetsutveckling, och inte utifrån de digitala tjänsterna i sig. För att få en realistisk strategi framåt, behöver man även utgå ifrån nuläget och olika verksamheters olika behov och förutsättningar.

 

En digital strategi hjälper kommunen att strukturera och prioritera sina insatser inom digitalisering. Den ger en riktning och ramverk för hur digitala verktyg och tjänster kan användas för att förbättra vardagen för alla medborgare.

Men vad innebär detta konkret för din kommun?

Finns det en digital strategi idag, och är den uppdaterad och aktuell?

Finns det en bredbandsstrategi, och kopplar den då samman och utgår från att skapa förutsättningar för en digital strategi att lyckas?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

En start kan vara att redan nu fundera över följande frågor:

  • Har din kommun en tydlig plan för att förbättra digital infrastruktur och tillgänglighet?
  • Hur involveras medborgarna i utvecklingen och implementeringen av digitala tjänster?
  • Finns det regelbundna utvärderingar och uppföljningar för att säkerställa att strategin är effektiv och uppdaterad?
  • Hur hanterar kommunen digital säkerhet och dataskydd?

Inspiration

Här kommer du kunna läsa om inspirerande exempel på hur andra har gått till väga, genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Inspirerande exempel – på hur andra gått till väga, eller genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Verktyg

Här kommer du kunna läsa om olika tips på verktyg, som metoder, modeller och digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Verktyg – som tips på metoder, modeller eller digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Stöd

Här kommer du kunna läsa om olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Stöd – exempel på olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Attityder

Attityderna till digitalisering spelar en avgörande roll i hur framgångsrik en kommun kan vara i att implementera nya digitala lösningar. Positiva attityder kan driva innovation och förändring, medan motstånd och skepticism kan utgöra betydande hinder. För att bättre förstå och förbättra attityderna till digitalisering är det viktigt att reflektera över nuläget och identifiera områden för förbättring.

Kultur, struktur och strategi är alla viktiga delar som måste samverka för att en digital omställning ska bli framgångsrik. En positiv och stödjande kultur, en flexibel och anpassningsbar struktur samt en tydlig och genomtänkt strategi skapar tillsammans en miljö där digitala initiativ kan frodas. Det är också viktigt att förstå orsakerna till motstånd mot digitalisering. När medarbetare och invånare inte känner sig involverade eller engagerade i processen, kan det leda till skepticism och motstånd. Att skapa möjligheter för alla att vara delaktiga och känna sig engagerade är därför avgörande för att övervinna dessa hinder.

Organisationens kultur och individers attityd påverkar hur medarbetare och invånare tar till sig nya digitala verktyg och tjänster.

En positiv inställning kan leda till ökad användning, bättre anpassning till förändringar och en mer effektiv implementering av digitala lösningar.

Men hur ser attityderna till digitalisering ut i din kommun?

  • Hur ser attityderna till digitalisering ut bland medarbetarna i din kommun? Finns det entusiasm eller motstånd, och vad kan detta bero på?
  • Hur påverkar attityderna till digitalisering implementeringen av nya verktyg och tjänster? Finns det exempel på framgångsrika eller misslyckade initiativ som kan ge insikt i attitydernas påverkan?
  • Hur kan vi förbättra attityderna till digitalisering? Vilka strategier kan användas för att öka acceptansen och engagemanget för digitala förändringar?
  • Hur inkluderar vi alla medarbetare och invånare i digitaliseringsprocessen? Finns det särskilda grupper som behöver mer stöd eller utbildning för att känna sig trygga med digitala verktyg?

Börja med att reflektera över nedan viktiga komponenter för en förändring av attityder

  • Medvetenhet och utbildning: Hur medvetna är medarbetarna och invånarna om de fördelar som digitalisering kan medföra? Finns det tillräcklig utbildning för att öka förståelsen och minska rädslan för det nya?
  • Kommunikation och engagemang: Hur kommunicerar vi förändringar och nya initiativ? Engagerar vi medarbetarna och invånarna i beslutsprocessen?
  • Stöd och resurser: Finns det tillräckligt stöd och resurser för att underlätta övergången till nya digitala verktyg och arbetsmetoder?

Inspiration

Här kommer du kunna läsa om inspirerande exempel på hur andra har gått till väga, genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Inspirerande exempel – på hur andra gått till väga, eller genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Verktyg

Här kommer du kunna läsa om olika tips på verktyg, som metoder, modeller och digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Verktyg – som tips på metoder, modeller eller digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Stöd

Här kommer du kunna läsa om olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Stöd – exempel på olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.